• Magyar (HU)
  • Deutsch
  • English (UK)

edu

Zerlina meglovagolja Giovannit - német ifjúsági programunkról

 

English version

Deutsch Version

Szeretné meghívni a Moltoperát? - Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Német fiatalok százaihoz hozta közel az opera világát a magyar Moltopera. Ágoston László felszabadult, interaktív és fiatalos előadásait öt középiskola felsős évfolyamai hallgatták meg az Európai Unió és a Skoda Klische támogatásával Görlitzben és környékén. (fotók: Martin Ksienzyk és Peter Henning)


Yia.jpg

niesky

 A diákok először rosszabbra számítottak

 

2014. májusa nem csak a sikeres németországi színpadi debütálás a drezdai parlamentben, de az első egy hetes ifjúsági programsorozat révén is emlékezetes marad a Moltopera külföldön járt fiatal tagjai számára. A Moltopera Germany szervezésében Rothenburgban, Görlitzben, Nieskyben, Rauschwaldeban és Löbauban látogattott meg iskolákat a magyar küldöttség (Ágoston László társulatigazgató, Göncz Renáta énekes, Emszt András zongorista és Burghardt Renáta ügyvezető).

 

 Ezt a videót, ha teheti, ne hagyja ki!

 

"Felütésként az O mio babbino caroval kezdtünk minden alkalommal. A fiatalok megdöbbentek, röhögcséltek, fogták a fejüket, hogy micsoda unalmas három órának néznek elébe. Amint a színpadra mentem meg is mondtam nekik: megértem, a helyükben én is így tennék, de nem azért utaztam tizennégy órát Magyarországról, hogy rosszul érezzük magunkat. Pörgős és izgalmas 180 perc áll előttünk, mégha az opera is lesz a téma." (Ágoston László)

MoltOpera_Rauschwalde_150514_055.jpg

 "Csinálj úgy, mint egy operaénekes"

 

Az előadások első 90 perce az operai sztereotípiák feoldásáról szólt. Lehet-e izgalmas egy háromszáz éves zene? Létezik-e izgalom, együttérzés az opera szigorú keretei között? Tényleg az az opera, amikor leszúrnak egy kövér nőt és még húsz percig énekel? A videókkal és képekkel sűrűn átszőtt előadással valószínűleg sikerült jó válaszokat adnunk, mert minden helyre visszavárják a csapatot 2015-ben is.

 

DSCF0566.jpg

Énektechnika gyorstalpaló

 

Számos meglepetés ért minket ezen a héten. A 13-16 éves fiatalok már nem ismerték Luciano Pavarottit (eddig), de talán az eltérő kulturális háttérből adódóan még a Tom&Jerry említésére is kérdőn néztek ránk. Minden iskola más-más nehézség elé állított minket: az egyik (relatíve) szegény intézményből senki sem volt még operaelőadáson (!), másutt a számos programot kínáló, jobb helyzetű iskola diákjai eleinte fenntartásokkal fogadták a magyar vendégelőadókat. Talán a legszélsőségesebb helyzet mégis egy kisvárosi iskolában adódott, ahol egy felújítás és az érdeklődők nagy száma miatt a helyi templomban (!) kellett Don Giovanniról, így helyenként pikáns témákról is beszélnünk.

20140516_113456.jpg

A Commendatore halála a Don Giovanniból háttérben az oltárral 

 

Az előadások angol nyelven folytak, az elhangzottakat időnként németül összefoglalta Nils Matthiesen és Sarah Schubert, a Moltopera Germany házigazdái. 

 

rothenburg_msmz12Mai14_016.jpg

Nils Matthiesen és Sarah Schubert

 

Amikor elértük, hogy már nem félelemmel, elutasítással vagy egyenesen utálattal gondoltak az "opera" szóra, a második 90 percben a Don Giovanni következett. Videókkal illusztrálva mutattuk be, hogy egy rossz (a realitást nem tisztelő, az álldogálva éneklést elfogadó) rendezés mennyire fals képet ad magáról az egyébként nagyszerű darabról is. Az első 4 percet 40 percig elemeztük, bemutatva a karakterformálás mélységét a zenében, az alig észrevehető zenei jelek fontosságát, mögénéztünk egy-egy szereplő viselkedésének, motivációjának. Miért fut Donna Anna Don Giovanni után, ha erőszakot követtek el rajta? Miért kéne elhinnünk, hogy egy fiatal nő meg tud akadályozni egy életerős, menekülni vágyó férfit attól, hogy elmeneküljön (illusztráció a videón)? Akkor mi erre mégis a megoldás? Mi bizonyítja, hogy Donna Elvira (fél)őrülten követi Don Giovannit? Rossz ember vagy csak egy személyiségtípus a Nagy Nőcsábász? Ilyen és hasonló kérdésekre kerestük a választ együtt, interaktív módon, drámapedagógiai eszközöket is felhasználva.

 

MoltOpera_Niesky_140514_189.jpg

 Don Giovanni ki akar szabadulni

 

Az utolsó fél órában már a diákok is színpadra léphettek: párokban bátorítva egymást rendeztettük meg velük a La ci darem la mano című operasláger duettet. Voltak ötletes és kevésbé sikeres instrukciók is, de képet kaphattak arról, milyen sokféle elvárásnak kell megfelelnünk a színpadon. A legmulatságosabb verzió talán az volt, amikor Zerlina Don Giovanni hátán lovagolva hagyta el a színpadot (megnézhető a fenti videón).

 

 

re MoltOpera Niesky 140514 378
Göncz Renáta, Ágoston László, Sarah Schubert, Nils Matthiesen, Burghardt Renáta, 
Emszt András és a nieskyi iskola igazgatónője

 

A diákok részt vettek a Moltopera nemrég lezárult attitűdvizsgálatában is, amellyel a 35 év alattiak operával kapcsolatos érzéseit kutatjuk. Minden meghívásnál és ajándéknál nagyobb elismerést jelentett az a három lapszéli hozzászólás, amelyet teljesen maguktól, kérés és felszólítás nélkül küldtek nekünk: "Nagyon jó volt!" "Köszönöm, hogy eljöttetek!" "Még nem voltam operában - eddig!"

 

recom.jpg

 

 

 

Tetszett a cikk? A lap tetején lájkolhatja!

Szeretné meghívni a Moltoperát? - Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.